Kitelepüléshez kötelező: a mini-ugly dipól

2017. július 07. péntek

Kötelező elem, szinte minden valaha is kitelepült rádióamatőr zsákjában ott lapul egy szimpla dipól a koaxból készített szimmetrizáló-fojtó elemmel, az ugly-balunnal. Ezt legutóbb a lehető legstrapabíróbb kivitelben késztettem el és inkább ötletet adnék vele, mint a spanyolviaszt találnám fel általa.

Az alap konstrukció 12-13 méter RG316 koaxra épül, mely külön felső csatlakozó nélkül táplálja az antennát, egységéből van kialakítva a légmagos fojtó tekercs is. Előnye, hogy kevés hibalehetőséggel viszonylag strapabíró felszerelés kis súllyal, hátránya, hogy az Amphenolt krimpelni kell hozzá – legalábbis erre a koaxra nem ismerek forrasztható csatit, igaz, nem is kerestem.

A tápvonalból kialakított tekercs elkészítésénél az első számú szabály, hogy hossza ne legyen nagyobb az átmérőjénél. A balun vázát adó, panelből kialakított keret hordozza és alakjával rögzíti a 40 milliméteres PVC cső darabkát, melyen légrés nélkül tekertem fel 10 menetben a nagyjából fél méternyi koaxot. A villanyszereléshez használt Mkh 0,75-ös sodrott rézvezeték a három lukon keresztül rögzül, míg a kaoxot több helyen is kábelkötegelővel szorítottam le. A teljes tekercset talán majd zsugorcsővel is rögzítem.

11balun-1

11balun-2

Itt álljunk meg egy szóra. A koaxiális fojtótekercset – vagy hívjuk ugly balunnak – a veszteséget jelentő köpenyhullámok kiküszöbölésére használjuk, a csekély hatásfokú megoldásra most azért esett a választás, mert kedvezőbb súllyal és mérettel bír, mint a toroidos vagy kettős kivitel, illetve pótlólagos tápvonal darabkákat sem kell illeszteni rá. Otthoni felszereléshez elkészítve ügyeljünk rá, hogy átmérője legalább 10-12 centi legyen. Esetemben a nem túl ideális paraméterrel bíró tekercs fontos szerepe, hogy kellő stabilitást adjon a koaxnak. Utólag belegondolva ezt kicsit túl is méreteztem.

mini-ugly-dipole-ha8lht

A közel függőleges szférikus visszaverődéssel létrejövő rövidtávú összeköttetések (NVIS) során inkább az antennán van a hangsúly, a teljesítmény kérdését könnyű túldimenzionálni. A felszerelésnek kizárólag 60 és 80 méteres NVIS szerepet szántam, így a kétszer 20 méteres dipól közepe egy 7 méteres üvegszálas teleszkópra került, végei pedig egy 2-2 méteres perlonnal a föld felé lettek kifeszítve, végei nagyjából egy méter magasságban végződve. Ez tapasztalataim szerint a legkedvezőbb idő/hatásfok arányú felállás.

Mindez alá egy manuális tuner (Mizuho KX-3) és egy Kenwood TS-120V sorakozott fel. Bekapcsolás után túl sok meglepetést nem okozott, hozta azt, amit az ember vár egy alacsonyan lévő inverted vétől. Talán annyit érdemes megjegyezni, hogy csekély súlya ellenére a pecabot legvékonyabb tagja nem bizonyult túl alkalmasnak a negyven méternyi huzal tartására. A mini-ugly dipól első komolyabb próbája a jövő hét egyik lakókocsis kitelepülése lesz.


  • ha7ul

    Gratulálok a kivitelezéshez. Sok éves tapasztalataim szerint nincs szükség az ugly ballunra. Az RG-58 és a félhullámú dipól direktben kötve, egy 10Méteres pecapot második legvékonyabb tagján stabilizálva és inverted V alakban kihúzva tökéletes a kitelepülésekhez. Otthonra, stabilba érdemes szimmetrizáló tekercset használni, de kitelepülésen semmi hasznát nem vettem eddig.
    FERI

  • Vince

    Szimetrizálásra szükség van. Gondolj csak a kiegyenlítési áramokra, sugárzási veszteségre. Nélküle is megvan az antenna, főleg a dipól, de ennyi erővel egy drótot is dughatsz az antennacsatlakozóba, mondván, úgyis lesugározza, legfeljebb kicsi elmelegszik. Mint ha egy autóra kisebb csavarokkal tennél fel egy kereket. Végülis gurul, csak kicsit lötyög.

  • ha7lc

    Hej, pedig qso-ztunk ám szimmetrizáló nélkül is. Csak nem tudtuk, hogy nem lehet! 8-)

  • vince

    Ha mindenképpen leilleszted egy tunerrel, majdnemindegy mi van a koax végén. Főleg ha megtolod 100 wattal. Akar egy szögesdrót is lehet, lennének akik megelégednének vele. Az olyanoknak az a kis veszteség nem számít.

  • balance

    Aki nem tudja, hogy miért kell szimmetrizálni
    az asszimmetrikus antennát, az teljesen alkalmatlan
    a rádióamatőrtevékenységre.

  • balance2

    Az előző (balance)sajtóhibás, itt a javitás:

    Aki nem tudja, hogy miért kell szimmetrizálni
    egy szimmetrikus antennát az asszimetrikus
    tápvonalhoz, az teljesen alkalmatlan
    a rádióamatőrtevékenységre.

  • ha7lc

    Még jó, hogy erről sem tud, és szomszédjai zavarása nélkül jó DX-eket naplóz. 8-)

  • 7lc-nek

    Az üzenőoldalakat sosem “szerkesztik”,
    az nagy baj lenne.
    Ezen a bejegyzők irásai látszanak fekete fehéren.
    Ezt hivják fórum-demokráciának,
    különben diktatúra lenne, az meg nem kell.
    A fórumozás nem kötelező senkinek.

  • HA8LHT

    Ez tudod addig működik, amíg az olyanok mint te meg nem jelennek…

  • 7lc-rol

    Oktatni próbálsz (“ez tudod”), ez igy gyerekes.

    Attól még 7lc kontár marad és megpróbál
    “hangadó” lenni a rendkivűl alacsony szellemi szinvonalával.
    (-ha hallgatott volna, bölcs maradt volna-)

    Most “apuka” kitörölte a “csúnya7lc” megjegyzéseket.
    A dolog álságos, mert nem lett törölve az összes hasonló
    agressziv (-nak látszó) régebbi beirás és itt sem a “7lc-nek”.
    Ez igy már egy szerkesztett, “személyi kultusz” jelleg lett.

    Az “öntömjénezés” nem vezet sehova, értéktelen.
    A hazai rádióamatőrmozgalomnak nincs tükre,
    igy meg pláne nem.
    (a zöld és piros “véleményosztogatás” infantilis ügy)

  • ua9jaba

    ***

  • HA8LHT

    Semmi sincs törölve, csak a trágárság moderálva, ez hazugság. Képzeld ha a DX-gyártónak normális antennája is van, mert mitadisten ért hozzá… :D