Mert az a QTH jó, amit magunkkal vihetünk

2014. december 16. kedd
Mozaik | Szerk: HA8LHT

Az a jó benne, hogy mindenhol otthon lehetsz. Ráadásul mindened megvan, csak kicsiben, ami eleve kihívás. Úgy alakult, hogy 2014 decemberében szert tettem egy lakókocsira. Kicsi és ramaty állapotban van, de épp így jó. Nem is kérdés, mi lesz belőle: mobil QTH, ahol a legtöbb berendezés saját építésű.

n126Hatalmas előnye a lengyel N126-nak, hogy üvegszálas műanyag, így nem kell attól tartani, hogy a falak párnafái bepárásodnak, elkorhadnak. Eredeti felépítés szerint a lakókocsi hátsó részében tartalmaz egy ággyá alakítható asztalt, az ajtóval szemben egy ülőgarnitúrát és mellette, az autó felé néző ablak alatt – az ajtó mellett – egy mosogató-gázfőző-hűtő egységet. Az ajtó másik oldalán egy beépített szekrény áll. Mivel a kárpitozást újra kell gondolni és a bútorok sem a legmodernebbek vagy újak, a teljes belső tér újratervezése lett a cél. Az ágyak alatti tárolók sajnos kiesnek, mint ahogy a szekrény is el lesz távolítva. Terveim szerint az egyetlen tárolókapacitást a fejmagasságban körbefutó polc jelenti, viszont egy kényelmes és fix ágyat kap a kis lak, valamint a kanapé és konyhai rész helyére egy L alakú dolgozóasztalt.

Ablakok terén is mutatkozik némi igény a változtatásra. A meglévő plexik és gumitömítések elfogadható állapotúak, szilóval kinyomva nem is engedik át a vizet, így egyelőre maradnak, ezeket utólag is lehet cserélni. A beépítésre kerülő asztal felett viszont kellene még egy ablak, ennek beszerzése folyamatban. A padlólemez szintén cserés, a méretre szabott új OSB lap tetejére padlószőnyeg kerül. A szekrény helyén egy éjjeliszekrényke lesz, a dolgozóasztal egyik felére egy félig zárt tároló, másik oldalára egy üveges ajtajú rackszekrény kerül.

A harminc éves lakókocsit más is felújította már, igaz, lengyel barátunk szekrénybeépítése – ahova nálam asztal fog kerülni – nem mutatkozik túl barátságosnak. A típus egyébként annyira népszerű lett, hogy harmadik vagy negyedik generációs gyártmányok most is gördülnek le a futószalagról.

A három hónaposra tervezett felújítás lépései meglehetősen egyértelműek. Első körben a lakókocsi belsejéből pakolok ki mindent és szedem le a kárpitot. A hűtőszekrény mögötti falra (a vonófej felett) valaki egy ventilátort faragott, olyan tipikus fürdőszobai fedeleset, ami lekerül onnan. Helyére vagy egy komolyabb, csapadéktól is óvó szellőzőrács kerül, vagy anyagával építem be. Ebben szerencsére komoly gyakorlatom van, korábbi hajóépítésből illetve javításból eredően, nem kevés maradék üvegpaplannal. Még a tél előtt lekerül kívülről is a gázpalack tároló doboza.

n126belülMásodik körben – mivel jön a sokmínuszos tél – a tervezés időszaka jön el. Legelőször sablont kell csinálni kartonból a padlólemez és a későbbi padlószőnyeg számára. Erre azért van szükség, mert az N126 alja a jobb merevség érdekében hullámos. Meg kell határozni a pontos ágyméretet, ami a konfekció ágybetétek miatt fontos, majd az L alakú asztal pontos paramétereivel szintén kartonsablon készül. Ebben a fázisban van idő kitalálni az antennaoszlop rendszerét. Ennek legalább 6-8 méter magasnak kell lennie, kikötés nélkül is elég stabilan kell hogy álljon. Felfogatása a vonófej trapézán lehetséges.

Az első jóidővel elkezdődhet az elektromos munka: minden vezetéket és lámpát cserélni kell. Az új lápatestek LED fényforrást kapnak, a vezetékek a padlólemez alatt mennek el. Be kell szerezni a belső világítás lámpatesteit is, hiszen még a kárpitozás előtt be kell vezetékezni és fel kell erősíteni majd felületkezelni a párnafáit, amire fel lesz fogatva – már ha nem a polcok aljára kerülnek. Szintén ki kell alakítani a körbefutó polc párnafáit, mivel azok a szekrényig tartottak csak, ami most nem lesz visszatéve. Ekkor kerül helyére az a felragasztott és laminált párnafa, ami az asztalnak ad megfelelő rögzítési pontokat. Szintén a köztes páralecsapódás miatt gyantával kerül kitöltésre a tetőre erősített, kárpit alatti lemez, ami a mobilantennák talpsúlyaként funkcionál.

Mihelyt a padlólemez is a helyén van, felkerül az új kárpit. Korábbi, szintén a hajózásból szerzett tapasztalat szerint ez padlószőnyeg lesz, méghozzá az az olcsó fajta, aminek az alja műanyaggal van bevonva. A ragasztó itt kicsit költségesebb, viszont a legnagyobb melegben sem fog a műanyag elválni a műanyagról, és borzasztó tartós. másik előnye a megoldásnak, hogy hihetetlen sok minta, szín és árnyalat közül lehet választani.

A kárpitozás után felkerül a körbefutó polc és elkészül az ágy valamint az éjjeliszekrény saroklemezekkel erősített és mozaikkal fixált szerkezete, valami olcsó lakkal felületesen átkenve. Az éjjeliszekrény a nagy szekrény helyén lesz, fontos feladata, hogy a kerékdobot elrejtse. Az egész szerkezet egy mutatós, világosabb fa borítást kap. Belsejében lehetőség szerint tárolórekesz kerül kialakításra, igaz, az egyberészes matrac miatt nem lesz könnyű hozzáférni, de kiváló helynek bizonyul az akkumulátorok, tápegységek, töltők és a napelem elektronikái számára. Arra törekszem, hogy a lakókocsi egész belső tere ennek, és a kárpit valamint padlószőnyeg árnyalatának harmóniájában kerüljön kialakításra.

n126A dolgozóasztal a beépítés utolsó nagyobb lépcsőfoka. A télen elkészült sablont tavaszig kell méretre vágatni, lehetőleg egyetlen munkalapból. Ha ez nem megoldható, akkor két, táblában kapható 16 milliméteres rétegelt lemez-szendvics összefogatva csavarral és a gyantázás során összeragasztva lesz az asztal. Ez végtelenül tartós és borzasztóan stabil, ellenáll minden olyan hatásnak, ami eldeformálná.

A lakókocsinak kívülről is sok törődésen kell átesnie. Éveken át a napon állt, az új gumik gondosan letakarva, viszont felülete eléggé viseletes. Egy alapos mosás után nem kívánom csiszolni és újrafesteni – helyesebben gyantázni, viszont rendszeresen waxolni kell. A vastag viaszréteg a repedésekbe is behatol, valamint védi a nap UV sugaraitól a burkolatot. Helyre nem hoz semmit, de amellett, hogy csillogó fényt ad neki, megállít több káros folyamatot is a laminát rétegeiben.

Korábbi autóápolási és hibaeltakarási tapasztalatból merítve kátrányos (nem tudom hogy hívják) spré formájú alvázvédő festékréteget kap az alváz, és ha megérdemli, kap egy pár könnyűfém-felnit. A vonófej trapézára rozsdamentes taposólemez kerül, mivel az antennatorony alsó elmeit – terveim szerint – onnan lehet majd elérni.

Az asztalon néhány órás munka után – egyéb elfoglaltságaimnak köszönhetően hamar irodaszerűen lakom be egy kartondobozt is – kialakulnak azok a helyek és helyzetek, ahogy a legoptimálisabb a munkaterület elrendezése. Mivel egy lakókocsi főleg szállítás során sokat mozog, vannak dolgok, amiket rögzíteni kell. Egy lakókocsi egy vitorlásnál jóval kevesebbet mozog és azt csak szállítás közben teszi, így könnyű dolgom lesz. A fotel rögzítése egy repolarizációval (egyszerűen feldöntöm) megoldható, a kisebb tárgyak, tollak, papírok tartóit pedig le kell csavarozni. A polcon perem gátolja meg a felhelyezett kisebb-nagyobb tárgyak leesését, az asztal alatti rejtett tároló (az egyik kerékdob előtt) pedig ásványvíztartóként is szolgál: a palack kupakja szintjében lévő, kupaknyi méretű lukakkal kifurkált vékony rétegelt lemezbe alulról kell bebújtatni az üveget, ami így nem engedi felborulni és elgurulni. A fenti része, mivel a kupak alig néhány centit nyúlik csak be, egy hálóval kiegészítve kiszóródásmentes polcként funkcionál. Az éjjeliszekrény teteje felnyitható, a kerékdob körül bőven van hely pakolni.

 

Munka után a szórakozás

A felújítást követően kétségtelenül az élvezetek időszaka jön. Ez nem lesz más, mint a teleszkópos antennatorony trapézra való felerősítése és a rigek beszerelése. Néhány holmi rack rendszerű, megint mások az asztal egyébként sem elérhető sarkában lévő beépített, félméretű rackoszlopában kapnak helyet. Ide egy preszelektor, egy rövidhullámú rádió és egy moduláris rendszerű rádió kerül. Az asztal feletti polc aljára fogatom fel a VHF/UHF (FT-7800) rádiót.

Antennaparkot két rendszer alkotja: egy azonnal “standolás” nélkül telepíthető illetve rendelkezésre álló készlet és egy antennaárboccal és a távolabb leállított kocsi segítségével (vagy fix felfogatási ponttal) igénybe vehető készlet. Ez utóbbi eleme egy olyan talppal rendelkező 6-8 méteres szintén teleszkópos oszlop, melynek talpát az autó súlya rögzíti. A lakókocsin annak vonófej-trapézán a mozgatókerékhez hasonló módon rögzített árboc kap helyet, melynek felső elemén egy összetett korona van.

 

Antennák

A gyorstelepítésű antennákhoz nincs szükség árbocra vagy egy távolabbi fix, magasan lévő felfogatási pontra. A standolás legalább az egyik antennaárboc telepítését és a lakókocsi rögzítését jelenti.

 

gyorstelepítésű antennák standolás antennái
 HF tekercsantenna (NVIS) – módosított AS2159
macskalétrás dipól
– LW
forgatható dipól 10-20m-re
 VHF/UHF – 2m/70cm mobilantenna (tetőre fúrva)
– mobilantenna RTL-SDR vevővel (tetőre fúrva)
– Diamond X30
– yagi
 WiFi USB stick külső dobozban Ubiquiti parabola
1W MikroTik+Quad
műsorvevő – tetőre fúrt autóantenna
– DAB “ufó” autóantenna

 

Energiaellátás

Az akkumulátor beszerzéséhez a felhasználási módon túl a töltési lehetőségeket is figyelembe kell venni. Mivel állandó áramfelvétellel várható a bent üzemelő riasztó és az akkut is figyelő APRS-adó miatt, a folyamatos töltést is biztosítani kell. Erre a legegyszerűbb mód egy napelemes rendszer kiépítése. A rendszer tervezése során figyelembe veendő szempont:

– az akku a laktéren belül lesz elhelyezve (töltési gázok)

– heti viszonylatban legalább egyszer 20 órán át átlagos 2A-rel lesz terhelve

– napi 24 órán át tartó, átlagos 100mA áramfelvétellel lesz terhelve

– folyamatos áramfelvétel mellett folyamatos töltést kell biztosítani

– időnként (heti rendszerességgel) 250V-os rendszerrel is van lehetőség töltésre

A megoldás egy teljesen zárt, 50Ah kapacitású zselés munkaakku lesz. Ez nem bocsát ki savgőzt, ami azon túl, hogy nem tüdőbe való, idővel elrohasztja a fém alkatrészeket is. A töltés egy 50 wattos napelem és a hozzá kapcsolt PWM töltésszabályzó feladata lesz. A kinézett típus egyenlőre a LandStar LS2024B és a hozzá való MT50 kijelzője. Ez a teljes fedélzeti energiaellátást monitorozza és vezérli.

Mindentől függetlenül, egyéb igények miatt egy benzinmotoros, négyütemű aggregátor is helyet kap a trapézon, ami – a hálózati erőforrást helyettesítve – valamennyi rendszer üzemeltetését és az akku töltését is ellátja.

 

A felújítás

 

Elsőként a régi kárpit került eltávolításra. A ragasztó lekaparása hosszú és aprólékos munka, de a jóidőre hagyott kárpitozás miatt nem is kell vele sietni. A tél mínuszaiban – amíg a gép letakarva pihen – a felszedett rétegelt padlólemez mintájára OSB lap és a körbefutó polcok helyére 6 millis rétegelt lemez kerül kiszabásra és lécezésre. Ez utóbbi felszerelés közben műgyantával is egymáshoz lesz rögzítve valamint felületkezelve, a kárpit széle és a vágott élek profilokkal elrejtve. A külső élt rejtő profil takarja a világításként szolgáló LED-szalagot.

Téli pihenő

 

2015.04.04.

A tavasz első szép heteiben bekerült az ágylap a kialakított tárolórekeszek süllyesztett nyílásaival, valamint fél kiló műgyantának és egy négyzetméter üvegpaplannak köszönhetően begyógyult a felépítmény elején éktelenkedő, korábban fedeles ventilátort rejtő hatalmas luk. Epoxi kitnek köszönhetően felszámoltam az indokolatlan mennyiségű apró fúrt lukat is. Hajóápolási és javítási tapasztalatok után nem tűnt nagy feladatnak az apró repedések javítása sem, mondhatni a lakókocsit vízre is tehetnénk.

Itt lesz az ágy

Elkészültek a lámpák is. Vezetékezés, lámpatestek, izzók. A féklámpa ledes, ami kicsit fura, mert a két-két szofita féklámpa kicsit haloványnak és rózsaszínnek tűnik, a helyzetjelzőt pedig így is halványítja az elakadásjelző. Ha lehet, az indexeket még ledre kell cserélni.

Nem kis dilemma, hogy mi legyen a VHF/UHF mobil antennával. Sajnos a felépítmény műanyag burkolata túl vastag ahhoz, hogy egy mágnestalp rajtamaradjon, ezért annak lehetőségét, hogy egy belülre erősített fémlemez segítségével azt használjam, el kellett vetni. Szintén felejtősnek tűnik az a megoldás, hogy fixen felfúrjak valamit, hiába volt ez az első terv. Ezt egy ponyva (szél, jég, esetleges havária) későbbi alkalmazása miatt kellett elvetni. Az egyetlen megoldás a trapézra erősített vagy kocsival ráállós antennaárboc marad, ami viszont a gyors telepítést vagy azonnali használatot lehetetleníti el, amellett, hogy a hordozása is meglehetősen körülményes. Erre a kérdésre még a kárpitozás előtt választ kell találni.

A tél végén jóformán kezemben maradt az ajtó: az alumínium ötvözetű zsanérok egyike megadta magát, a belerohadt csavart ki kellett fúratni. Az egész ajtószerkezet felfogatása belülről acélmerevítést kapott, és mint mindent, azt is indokolatlan mennyiségű szilikonnal nyomtam ki.

Legutóbb az ablakok szigetelése és a lakókocsi aljára fúrt lukak gyantázása készült el, valamint a polcok várnak lakkozásra. Beszerzés alatt az asztallap és az ágy matraca, készül az éjjeli szekrény. Az asztal egyik oldalát a rackszekrény és a felette lévő mikrohullámú sütő szekrénye tartja, másik oldalát az ágy oldalát is adó főborda. A kettő között egy asztalláb szolgáltatja a munkafelület stabilitását. A felső élek mindenhol gumiborítást fognak kapni a jobb felfekvés érdekében és a dinamikus erőhatások miatt. Szintén várat magára a nyitható – sőt levehető – tető csavarjainak cseréje, szigetelése valamint a tető mellett az ajtó éleinek gumiprofillal való ellátása. Ebből célszerűnek tartom a sima U profil helyett az oldalsó nyelves profilt használni, mert az megoldja a pontatlan záródások illesztését, így jobban szigetel a szél és a víz ellen. A következő lépés kétségkívül a műanyag padló letétele kell hogy legyen. Szintén műanyag borítást kap az ágylap 4 milliméteres felső lemeze is, hogy a rákerülő matrac huzatát ne tépje szét a milliméterre szükségszerűen kiálló csavarok feje.

A szétszedett gép elég kedvtelenítően néz ki, az összképen csak az asztal sablonjának behelyezése segített. Ez utóbbiban viszont kellemesen csalódtam: a főhelyen lévő 145×65 centiméteres felület a vele kiegészülő 186×45 centis résszel és a 71 centiméteres szabványnak mondható magasságával hosszabb távon is igen kényelmes munkakörnyezetet ígér, a 190×125-ös, kisebb franciaágy pedig kompromisszum nélküli pihenőt tesz lehetővé. Ülő helyzetben a körbefutó polc is éppen elérhető és ha minden jól megy, a rackszekrény üvegajtaját sem fogja a forgószék lába kitörni.

A nyáron szépen haladt a beépítés. A kárpit kicsit várat magára – illetve lassan kerül fel – de a funkcionális részek, mint az ágy és asztal jól bevált.

felkeszbelso

asztal