Egyszerű villámdetektor

2013. január 21. hétfő
Kütyü | Szerk: HA8LHT

Ki ne akarná tudni, mikor jönnek a villámok? Gyorsan összerakható és látványos, valódi ötperces kapcsolás: pókhálósan, próbapanelen vagy körömnyi maratott panelen SMD-vel is megépíthető a villámdetektor.

Kimenetére R9-LED1 kombó helyett akár egy zümmert vagy például lépésszámlálót működtető optocsatolót vagy reed relét is tehetünk. A közelgő vihart a nagyfrekvenciás tartományú elektromos kisüléseinek köszönhetően már jóval előre, a villámok időtartamának, intenzitásának megfelelően jelzi. Célszerűen egy nagy fényerejű kék LED alkalmazásával igen látványos működésű detektorhoz jutunk.

Az elkészült kapcsolás működését egy piezo gyújtó segítségével tesztelhetjük. Antennaként egy félméteres huzaldarab is megfelel, a párszáz kilohertzes vevő érzékenységét a P1 segítségével állíthatjuk be, leginkább tapasztalati úton. Nagyobb tápfesz esetén az R9 ellenállást át kell méretezni (5V-nál 330Ω, 12V-nál 1k) és az R4 értékének növelése (200-300k) is célszerű lehet. L1 gyári induktivitás, értéke a megadott tartományban nem túl kritikus, tápfeszültségként két ceruzaelem szolgál.

villamdetektor


  1. HG5AZ op.:Róbert

    Villámjelző volt annak idején Lomonoszov egyik kísérleti elfoglaltsága, amikor barátja és famulusa a magasba bocsátott papírsárkány kötelét tartva egy villámlás idején halálos áramütést szenvedett.Erre Benjamin Franklin kísérletének sikeréről értesülve jött rá Lomonoszov, de segítőjének halála után már maga is a villámhárítás kidolgozására gondolt, mint életvédő tevékenységre.

  2. HG5AZ op.:Róbert

    Erre miért nem adtatok valamilyen kommentárt? Lomonoszov megérdemelne tudományos tevékenységéért időnkénti emlékezést!

    5AZ Qth Gazdagrét.

  3. HA6GD

    Voltam a Lomonoszov Egyetemen.

  4. HG5AZ Róbert

    Igazán megismerhetnétek a korábbi hívójelemről: HG 1 DCR, 2014-től HG5AZ.
    Most már Ismét Győrben lakom, de a HG5AZ hívójelemet nem, csak a lakcímemet változtattam meg. 9023 Győr Földes Gábor utca 35/B
    Sok sikeres QSO-t 73 DX – kíván mindnyájatoknak: Szemethy Róbert 78 éves távközlési technikus.

  5. HA5MI Attila

    Koszi a hasznos kapcsolast, kivaloan mukodik! Teljesen SMD-sitve alig 1,5cm2-t foglal el a panelemen, es kivaloan teszi a dolgat! :)

    `73!

  6. HA4GBJ

    Ezt a kapcsolást NEM KRITIZÁLVA – a honlapomon is látható 2 db villámdetektor, az egyik botantennás (közel felderítő), a másik egy VEF-206 hosszúhullámú modulátortekercsével és ferritantennájával lett elkészítve – már 300 km-ről is jelzi a villámokat. Ellenőrizni a Blitzortung honlapon látható villám detektálásokkal lehet, ill. hosszú-, középhullámú vevőkkel.

  7. HA4GBJ

    Én is. De ma már a Külügyminisztérium működik benne.

  8. HA4GBJ

    Sajnos, csak most olvastam a kommentárt. Lomonoszov, nálunk a “hivatalos” russzofóbia miatt sikkadt el, Popov-al együtt.

  9. pISTA

    Üdv Tóni!
    Nem találom.

  10. HA4GBJ

    A honlapomon (de ide nem írhatom be) – az “egyéb konstrukciók” menüpontban a kivitele, a “dokumentációk” menüpontban megtalálod a rajzot is.

  11. HA4GBJ

    Ezt a villámdetektort annyiban módosítanám, hogy kicserélném egy VEF-204 (206) hosszúhullámú modulátor tekercsre a bemenetét és a 10mH tekercset hosszabbító tekercsként egy botantennára kötném. (lényegében ez látható az általam elkövetett megoldásnál is).
    Huzaldarabbal meg lehet növelni az érzékenységet, de ne csodálkozzon senki, ha egy erősebb közeli villám kinyuvasztja a bemeneti tranzisztort. Külső antenna “ráakasztása” rendkívüli módon veszélyes!
    A legmesszebbről érzékelhető villámok a 100-300 kHz közötti frekvencia tartományban van. Emiatt pl. egy Szokol rádiót is “ki lehet nevezni” villámdetektornak, néhány kiegészítő alkatrész beiktatásával. De a műsorszórók frekvenciáit ajánlatos kikerülni.

  12. ha-ham

    És még te papolsz a rádióamatőrök
    politikamentességéről, ha4gbj idézetek:
    “ellenforradalom-hivatalos-russzofobia”
    (Atyavilág, ha továbbmentek volna a szovjetek
    1945 után, most nem utálnánk öket annyira)

  13. HA4GBJ

    Megtaláltad? Ha nem írj a hívójelemkukaccitromail emilcímemre.

Arra kérlek, a hozzászólás ne tartalmazzon linket vagy HTML-tagot.