Számok a zuhanórepülés előtt: fogy-e a magyar amatőr?
Korábbi évekre vetítve sajnos nincs kimutatás és gyűjthető adat, de a 2015 májusában érvényes adóengedéllyel rendelkező amatőrök számáról tudott tájékoztatást adni a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH). Éjszakai gondolatok következnek.
Évről évre egyre kevesebben tesznek rádióamatőr vizsgát. Míg tíz évvel ezelőtt száznál is többen ültek be a padba, addig az elmúlt évek során ez a szám fokozatosan a felére esett vissza,
Nem fogy a magyar rádióamatőrök száma, de a növekvő tendencia is megállt. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint egy 2008. évi hívójelkönyv, amivel az NMHH adatszolgáltatását összevetve szinte ugyanannyi amatőr engedély található. Míg a korábbi adatbázis hét éve májusban 3328 engedélyt tartott nyilván, addig 2015-ben a hatóságok 3389 engedély (3032 egyéni és 357 kollektív) nyilvántartásáról tájékoztattak.
Ez statisztikailag 1,8 százalékos emelkedés, de a gyakorlatban – ugyanezen statisztikai módszer szórását figyelembe véve – megállt növekedési stádiumról beszélhetünk, nem fejlődésről. Megjegyzem, a néhány ezres nagyságrendben jelentős változást elérni egyetlen hétvége alatt is lehet, hiszen az arányaiban is többet jelentő egységnyi elmozdulás az alacsonyabb számú mintának nagyobb kilengését okozza. Az 1,8 százalékos növekedés pont a duplájára emelkedhet egy sikeres, vizsgával záródó tábor alkalmával. Na elég a matekból, a számok úgysem tükrözik az aktív amatőrök arányát.
Összehasonlításként az Egyesült Államokban ugyanezen időszak alatt 655 ezerről mintegy 730 ezerre nőtt a licenszek száma, 12 százalékos, egyre meredekebb növekedést mutatva hét év alatt.
A növekvő életszínvonal és lehetőségek ellenére mutatkozó elkeserítő tendencia több összetevőre vezethető vissza, melynek kétségtelenül részese az MHSZ szervezett rendszerének megszűnése valamint a most csapongó képzési rendszer. Sajnos a teljesen autonóm klubok legtöbbször introvertált társadalmi élete sem lendít sokat a fiatalok elcsábításán.
A magyar rádióamatőr sajtó már lassan két évtizede a fényorgonáiba és hangdobozaiba meg patkányriasztóiba döglött, a társadalmi propaganda gyakorlatilag nulla. Pozitív kivételként meg kell említeni a SOTA-t és a Gyalográdió mozgalmat: az önszerveződés egy erős, összetartó és komoly szakmai csapatot kovácsolt, mely mára szervezett, csábító és dinamikus értelmet ad elérhető technikát felvonultatva.
A jelenlegi oktatásról csak annyit, hogy a technológiai ismeretek nagyjából a nyolcvanas évek második felében ragadtak (null- és ablakkomparátorok a rádiótechnikában, Tayloe-detektor, mi?), míg a jogi követelményrendszer az ötvenes évek változásait sem követi: onnan származik ugyanis az a jogszabály, ami nem mást mond ki, mint hogy milyen antennát, milyen árbocon vagy tornyon milyen feltételekkel állíthat az ember fia.
Ezt komolyan nem értem: kompetenciaként tanítják de nem ők maguk nem fogják fel a rádióamatőr aspektusú kérdéseket? Magyarul nem tudják értelmezni és konkretizálni, hogy milyen kérdéskörben kell egy rádióamatőrnek jogi ismerettel rendelkezni? Kinyomtatni én is ki tudok összeollózott mondatokat, más kezébe nyomni: fizess, és ettől leszel amatőr. Na ez a mester és ez a tudás ennyit ér.
No de visszakanyarodva az antennakérdéshez. Tényleg nem merült fel a kérdés senkiben, aki háztetőre, vagy csak a kertben is felállított egy oszlopot, hogy ezt vajon szabad Ezen jelentéktelen apróságot azóta sem sikerült senkinek a tananyagba bevenni, kezdeményezni, de még csak véleményezni sem.
Mindez fél évszázados elő nem mozdításáért csak gratulálni tudok annak az generációs katasztrófával küzdő érdekképviseletnek is, aki az építési illetékre úgy nézett, mint Noé a harmadik elefántra és már csak akkor zizzent rá a témára – persze az inkompetenciája miatt kurvára mellélőve és nyílt kapukat döngetve, nem ám törvénykezési javaslattal élve vagy markáns akaratát átütve, inkább csak tájékoztatást alázatosan hallgatva – amikor egy jogszabályi módosítás értelmében enyhítettek az amatőrök terhein és felszínre került a kérdés: jé, van ilyen szabályzás?!
No de mit várunk egy társadalmilag megújulni képtelen szervezettől, akinek már évekkel korábban a sportegyesületi lét jogállásának könnyebbségébe kellett menekülni? Szumma szummárum, aki egy antennát sem tud komolyabb jogi anomália nélkül felállítani, ne képviselje az érdekeimet, cserébe nem várom el, hogy egy társadalmi problémát – az utánpótlás nevelést – megoldjon, vagy akár csak a koncepcióját is kidolgozza.
Ha pedig csöpög a csap vagy ki kell festeni a szobát, ráérő szakembert hívok – talán épp közülük jön valaki?
Hadd zárjam soraimat kedvenc költőm, filozófusom és szociológusom versikéjével, üzenetül mindenkinek, aki mélyen magába szállva csak kicsit is úgy érzi, hogy ha passzivitásával is, de felelőssé tehető az utánpótlás silányságáért. Bízom abban, hogy valaha indul egy támogatásra érdemes nevelési mozgalom, amiben érdemes szerepet vállalni:
„Soha példának senkit se vettem,
magam házában óv a magány.
De minden mestert kinevettem
Ki nem nevetett önmagán”
Kedves Tamás!
Húzhatsz egy sorszámot az utánpótlás után kesergők között. Értem én, hogy ez az oldal a te blogod, ahova beöntheted az epét, és akinek nem tetszik, az ne olvassa, de kérdezném, hogy te személyesen hány amatőrpalántát, vagy második gyerekkorát élő aggastyánt készítettél fel a vizsgára, vagy csábítottál e nagyszerű hobbi űzésére? Példának okáért egyszer sem láttalak a városligeti gyereknapi rendezvényen, pedig ott aztán lehet találkozni a jövő amatőreivel.
Tudom, hogy nehéz elképzelni, hogy a MRASZ-ban vannak olyanok, akik a vizsga megreformálásán fáradoznak (és nem csak MRASZ tagok!), és birkóznak a Hatóság embereivel a változás érdekében, de bizony vannak. Épp azt próbáljuk elérni, hogy a felesleges kolonc kikerüljön a vizsgából, különös tekintettel az olyan illékony dolgokra, mint a jogi kérdések, de a kőkorszaki és felesleges műszaki témák is mennek a kukába, ha rajtunk múlik.
Ne gondold, hogy az ARRL vagy DARC vizsga kevesebb felesleges (-nek tűnő) koloncot tartalmaz! Pont azért nem mertünk jobban hozzányúlni a sajátunkhoz, mert ezeket vettük valamilyen szinten viszonyítási pontoknak. A jenkik is pár éve húztak a saját vizsgájukból, 5 szintből így lett 3, de a saját bevallásuk szerint is lenne még mit igazítani rajta.
Lehet, hogy újdonságként fog hatni, de neked pont annyi jogod és lehetőséged rádióamatőr tanfolyamot tartani, javaslatokat tenni a hatóságnak, mint bármelyik másik rádióamatőrnek. Nem tetszik ami van? Keresd meg azt a kedves amatőrt a MRASZ-nál, aki a vizsga témával foglalkozik, hogy szeretnél a munkáddal hozzájárulni a változás előmozdításában!
Ha már így szóbahoztad, én magam SOTÁzok (Gyalográdió), keress rá a hívójelemre a http://www.sotadata.org.uk-n! Megjegyzem, a te hívójeled nincs ott. Többször megsétáltattam a barátaimat is, hátha kedvet kapnak hozzá. Rendszeresen kitelepülök a FielDay-eken, meghívtam a rokonaimat a kis gyerekeikkel, hátha belőlük lesz a jövő rádióamatőre. Minden évben kint vagyok a már fentebb említett városligeti Gyereknapi rendezvényen megrádióztatni a kölyköket. Részt vettem az Éteretika magyarításában, hogy szülessen magyarul is egy jó anyag, és egy jó ideje a vizsgatematika megreformálásán dolgozó munkacsoport aktív tagja vagyok.
Pont tele van a puttonyom a sok vonyító papírkutyával szerte az összes internetes fórumon (levlisták, itpiac), akik csak várnak a sült galambra. A magyar rádióamatőr közösség pont olyan lesz, amilyenné mi magunk, a tagok tesszük. Nem fog senki idejönni az Androméda ködből, hogy helyettünk elvégezze a munkát.
Nincsenek tagok? A saját ismerőseid között már mindenkinek megmutattad, hogy milyen klassz ez a hobbi?
73 Ottó
Tökéletesen egyetértek veled. A gond az, amit korábban is írtam, valószínűleg fel sem ismerik az igényt a segítségre.
De egy javaslat: első körben tessék levelet írni a területi kluboknak, hogy jelöljék meg azokat az iskolákat, ahol valamely óra keretében bemutatnák a rádiózást és ahova ennek elősegítése céljából támogató levelet küldenének. Ha szervezni is van kedvük, több klub több iskolába is mehet egy adott régióban. Majd normális tantervet, de minimum óravázlatot lehetne szétküldeni a kluboknak, esetleg szalonképes embereket felkészíteni egy minimális oktatási feladatra.
De mindenekelőtt vissza kell térni a nulladik lépéshez: fel kell mérni, milyen segítségre lesz ezen lépésékben is szükségük. Ezt csak szervezetileg lehet megoldani, hiszen az egyesület jóváhagyásától lesz a kezdeményezés erős.
Naugye. Valószínűleg ez sem fog soha megvalósulni, így nincs miről beszélni. Nem magát a virtuális rádióklubot vetem meg, hanem az üresen hangoztatott koncepciót, a gyengekezűséget és a tehetetlenséggel aktusba görnyedő inkompetenciát.
Kérdésedre a válasz: igen, több tucatnyian hívójellel is rendelkeznek már.
Mindenféle korteshadjárat és beszervezés helyett.
Felkelti az ismerőseim érdeklődését a rádióamatőr
tevékenység, más kérdés, hogy eszük ágában sincs
közénk jönni, sem kedvük, sem energiájuk nics ehhez.
Ugyanakkor a magyar rádióamatőrtevékenység is
meglehetősen inaktiv, ami a technikai továbbfejlődést,
angol tanulást és magát a rádiózást is illeti. Leragadtunk.
A magyarázat: nincs idő (és pénz)
Igy aztán az egészre rá nyomja a bélyegét az igénytelenség.
Illik hozzátenni: tisztelet a kivételnek, (ez jól hangzik).
Ez itt nem egy „kesergés”, mindössze aktuális tapasztalat,
ilyen időket élünk és kész.
Ha itt vírust találtál akkor sem innen jött.