Vasárnap fut ki az RRS SDA

2022. november 18. péntek

Vasárnap fut ki az RRS Sir David Attenborough az angliai Harwich kikötőjéből. A kutatóhajó sarki útja azért lesz érdekes, mert a fedélzeten egy rádióamatőr is van.

A jégtörő az Antarktiszra indul, de előtte egy rövid megálló – az üzemanyag vételezése – van betervezve Portsmouthban – írta GM0HCQ/MM levélváltásunk alkalmával. Mike hozzátette, onnan egyenesen a Falkland-szigetekre indulnak, a háromhetes déli út alatt pedig reméli, lesz ideje beállítani amatőr frekvenciákat is. Mint megjegyzi, csakis CW módban fog dolgozni.

Lehetősége egész biztosan van, ő ugyanis a hajó kommunikációs – helyesebben elektronikai – tisztje, mely talán az első számú állás a világon, amire információtechnológiai szakember vágyik. Korábban volt vele egy nagyon érdekes fórumbeszélgetés is Morzekódtól a világhálóig címmel, sok érdekességről esett szó.

Mike 1990-ben csatlakozott a brit antarktiszi kutatóprogram (British Antarktic Survey – BAS) csoportjához, számos hajón dolgozott, hívójele pedig a sarki állomásokról is ismerős lehet. Munkájáért 2004-ben II. Erzsébet királynő is kitüntette.

Mike as gm0hcq/mmMike egy régi képe a James Clark Ross rádiószobájában

A Rolls-Royce által 2015-ben tervezett RRS SDA-t 2016-ban kezdték építeni és 200 millió fontból – mintegy 90 milliárd forintból – készült el. Első útját 2018-ban tette meg. A legmodernebb technikával felszerelt hajót arra készítették fel, hogy sarki útjai során ne csak szállításra legyen alkalmas, hanem főként olyan kutatási feladatokat is ellásson, amivel a kutatócsoport több más hajóját egymaga kiválthatja.

A hajó kialakítása, felépítése, berendezése és tevékenysége egyébként önmagában is rettentő érdekes. Mike a privát oldalára is sok mindent feltett, a hajó és a kutatási célok alapvető ismerete mellett nagyon sok részletet elárul. A linkek sorában érdemes megjegyezni az SDA fedélzeti, negyedóránként frissülő webkameráját és a hajó AIS trackerének elérhetőségét is.

Az úszó laboratóriumnak a mostani lesz a második déli sarki küldetése, többek közt azzal a céllal, hogy személyzetet, élelmiszert, felszerelést és üzemanyagot szállítson a BAS kutatóállomásaira. A sarkkörről 2023 májusában tervez visszatérni.

 


  1. HG5APA szerint:

    Tiszteletem!
    Azért egy oldalon három féleképpen leírni egy hajó nevét nem kis teljesítmény!
    Gratulálok,

  2. HA8LHT szerint:

    Ez van, a te blogodon hogy van írva? :D

  3. HG5APA szerint:

    Nem az én blogomon hanem a QRP.hu oldalon láttam, aki kijavította az tudja pontosan!
    RRS-RSS-SSR-ként szerepelt!
    Úgy látszik itt köszönet helyett jópofizás a „hála”!
    73 de HG5APA.

  4. HA8LHT szerint:

    Cinikus megjegyzésekre ez jár! Persze, hogy ki lett javítva, talán van ellene kivetnivalód? Tudod az van, hogy napi 10-14 óra, három területen végzett munka után írom a blogot abban a fél órában, amikor már nem dolgozom, és még nem kell indulnom fel. Igen, előfurdul, hogy elgépelek valamit vagy jóváhagyok egy olyan helyesírási javaslatot, amit egy olyan gép ad, melynek a szótára PHP, C, Git és Matlab valamint három nyelven végzett munka után is évek óta gyűjti a lehetetlennél lehetetlenebb kifejezéseket. Ha elgépelek valamit, javítom, vagy úgymarad. Van, ahol nem számít. Ez egy blog, ami azért született, hogy ne felesleges memóban vesszenek el az ötleteim, feljegyzéseim. A legkevésbé sem érdekel a látogatottság, vélemény, satöbbi. Bocsánat, ez utóbbi de, ám ahhoz, hogy valaki véleménye mérvadó legyen nagyon- de nagyon ki kell azt érdemelni, különben csak egy ötmondatos megjegyzésre tartom érdemesnek valamelyik cikk végén – feltéve, ha az egész belefér két percbe. Ez most járt le ;)