Egyszerű antenna- és árbóctartó kerék alá

2016. május 31. kedd

Nem a kis méret vagy súly, mint inkább az univerzális felhasználhatóság volt a szempont annak az autós antenna- és árbóctartónak a tervezésekor, ami épp a napokban készült el. A koncepció szerint rapid kitelepüléskor csak rá kell állni, és akár egy hatméteres rudat is elbír az alapvető feladat, egy GP hordozása mellett.

mobile-hf-car-antenna

Alap, hogy tartson egy földre szerelt vertikált és ha kell, az üvegszálas pecabotot is fel lehessen rá erősíteni, miközben a vascsövet is megtartja a legnagyobb vihar közepette – mindezt bármilyen terepen.

AntennatartóA konstrukció szerint két darab lefele fordított 40×40-es L-vas közé ékelődik a kerék, míg a külső felére hegesztett szélesebb zárt profil a csavarodást akadályozza meg előre-hátra mozgásnál. Az L-vasak belső fele egy laposvassal van összefogva, mely a szétfeszítést hivatott megelőzni. A keréktámaszok 31 centiméterre vannak, ugyanis ez az az érték, mely a 15 colos 2,5 bárra fújt kerék sík terepen tökéletesen rögzül és kellő szélességben is van ahhoz, hogy a csavarodó szerkezet ne emelkedjen el a földtől. Ezeknek az elemeknek a távolsága 14 colos kerék esetében 29 centiméter, mint esetemben is kialakításra került. Nagyobb L-vasat nem célszerű alkalmazni, mert betonon, aszfalton eltolod ráálláskor.

A függőleges profil a vízszintes támaszhoz hasonlóan 60×40-es zártszelvény, természetesen ez is műanyag zárókupakokkal. A lukak rajta a 35 milliméteres szártávolságú U-kengyelekhez lettek kialakítva. A függőleges konzol három irányban laposvassal lesz megtámasztva, melyek húzó- és toló igénybevétel esetén is tartanak – ez még hiányzik a kész szerkezetről.

car-wheel-antenna-mast

Tapasztalat szerint a gyorstelepítésű tartóval nem tudok olyat tenni, ami kicsit is megmozdítaná. Nettó súlya végül olyan 5 kilogramm lett, alapozás után pedig egy szintén sprével szórt festékréteget kapott. Felhasználásából eredendően azt úgyis gyakran kell majd pótolni, de több árnyalatos zöld, homok és fekete mintái miatt a foltok nem lesznek zavaróak.

Az erősebb konstrukció érdekében a laposvasak helyére egy telibe szabott acéllemez kerülhet, vagy a végére hegesztett vas szintén L profil lehet a kerékvasaknak tolva. Ennek az erősen egyenetlen illetve puha talajon lehet statikai haszna.

Pecabotot tartani egy rozsdamentes taposólemezre hegesztett L-vasak és egy 30 centiméteres csonk is megteszi.

Én egy katonai kengyeles antennát tettem rá. Ennek a kengyelén két darab tüske van, mely a rögzítést és csatlakozást segíti, itt azonban a felső, menetes U-kengyeleknek tervezett lukba illik épp bele, igaz, csak úgy, ha az 9 milliméteresre van fúrva. Nem is olyan nagy baj ez, így legalább a menete sem tökítődik el meghúzáskor.

Az antenna talpba 7 méternyi bajonettes alupálcát tettem, amit így félmagasságban már ki kell kötni. Ezt a három irányba feszítést perlonnal oldom meg. A tápvonal az antenna talppontjába illetve az onnan széthúzott radiálokra csatlakozik, amit egy asztali tunerrel illesztek. Radiálok esetében számos beszámoló szerint az a gyakorlat vált leginkább be, hogy sávonként legalább két de inkább három vagy négy, negyedhullámnyi hosszúságú sodrott 1,5-ös rézkábelt alkalmazzunk egyenletesen, sávonként nem szomszédosan szétterítve. Hamarosan élesben is kipróbálom az antennát, a tapasztaltatokat közzé fogom tenni.

katonai antenna talp