A Bouvet-expedíció hírei (friss: horgonyon)

2023. január 15. vasárnap

 FRISSÜL | Idén januárban tizenhárom rádióamatőr talán minden idők legnagyobb költségvetésű expedíciójával indul a Bouvet szigetre, a világ második legkeresettebb entitására.

Az expedíció legfrissebb híreit, eseményeit folyamatosan frissülő cikkben olvashatod, az aktuális bekezdés után pedig a legutóbbi DX Spot bejegyzéseket, valamint a logolt hívójeledet – leginkább a kalózok miatt – ellenőrizheted. A témával kapcsolatos, korábban megjelent cikkeket ide kattintva érheted el.

 

 Horgonyon (január 31.) 

Az expedíció hétfő éjjel elérte Bouvet szigetét. A meteorológiai előrejelzések szerint 24 órájuk van partra lépni, ellenkező esetben a kedvezőtlen időjárás miatt csütörtökig vagy péntekig kell várni.

 14:45  A csapat megkezdi a kirakodást.

3y0-bouvet-frequencies


 Így kezdenek rádiózni (január 25.) 

A szigetre érkezést és az állomások telepítését követően várhatóan február 3-án vagy 4-én jelenik meg a 3Y0J hívójel. A három héten át tartó üzemnek február 26-27. körül lesz vége.

 

 Megvan az érkezés céldátuma (január 26.) 

A kapitány első hivatalos bejegyzése szerint – változatlan körülmények között – január 31-én kötnek ki a Bouvet-szigeten, mely jelenleg 780 tengeri mérföldre van. A rádiók a tervek szerint 22 napon át fognak üzemelni.

 

 Megvan a dátum (január 23.) 

Minden idők legnagyobb költségvetésével szervezett expedíciója lassan félúton tart: noha a távolság fele még odébb van jónéhány nappal, a menetidő már a feléhez közelít, ugyanis lassabban haladnak, hogy elkerülhessenek egy távolabbi vihart. A társaság főként – biztonsági megfontolásból – a kabinban van, ami nem szerencsés, a tenger viszontagságaihoz ugyanis így sokkal nehezebb hozzászokni.

Mint kérdésre válaszolva jelezték, FT8 üzemmódban F/H beállítás mellett dolgoznak majd. Várhatóan egyébként a 3Y0J lesz a legtöbb fake állomással dolgozó expedíció, ezért a lenti linken célszerű ellenőrizni a QSO logolását, a Club Log adatbázisát elvileg folyamatosan frissítik majd.

A hajó kapitánya szerint a csapatot január 30-a körül tudja partra tenni a most még 1500 tengeri mérföldre lévő szigeten, ahol a partraszállás után három hét múlva veszi őket ismét fel.

 

 Útnak indultak (január 18.) 

Egy nap veszteglés után a csapat elindult, várható érkezés 2-3 hét múlva lesz.

 

 Fél kilométerre jutottak (január 17.) 

Miután minden felszerelés megérkezett, helyi idő szerint hétfő este kihajózott a Marama. Valamivel több, mint fél kilométert tettek meg, amikor elszakadt egy kötél, azóta horgonyon vesztegelnek. Hamarosan indulásra számítanak, az előrejelzések szerint a következő napok időjárása kedvező lesz a vitorlás számára.

 

 Csúszással indul (január 15.) 

A csapat a Falkland-szigeteki Stanley kikötőjében van, de a január 14-i tervezett indulása néhány csomag késése miatt eltolódik, a tervek szerint hétfőn, január 16-án kelhetnek útra. Londonban vitorlák és kisebb elektronikai berendezések akadtak el. A Marama kétárbócos vitorlás fedélzetén az út két-három hétig fog tartani, a megérkezéstől számítva három hétig fognak rádiózni. Az érkezés után két-három nap pakolászás és szerelés következi, majd a 3Y0J hívójel jelen kilátások szerint január végén várható a sávokban, és február második feléig fog szólni.

 

 A felszerelés (január 13.) 

A tervek szerint 12 állomás fog üzemelni a Bouvet szigeten, melyek alapját nyolc K3s, és négy SunSDR2 DX adja. Ez utóbbiak FT8 módban minden továbbival párhuzamosan, 7×24 órában osztják majd a QSO-t. Fontos, hogy nem zombi módban mennek majd, az ígéret szerint egy operátor kattint az érdemes hívójelekre. Két tartalék rádiót is visznek magukkal. A készülékeket kiszolgáló 5 kilowattos Yanmar generátorokat Hyundaira cserélték, így négy helyett kettő fogja az áramot adni a 10 darab SPE Expert 1,5 vagy 2 kilowattos erősítő némelyikének. Vevőantennának egy LZ1AQ RX földfüggetlen hurok fog szolgálni, 250 méterre az állomásoktól. Az informatikai hátteret 12 Lenovo laptop adja. Az antennákból négy 20/15/10 méteres és három 17/12 méteres yagi, 160, 80, 40 és 30 méteres inverted V-k, vertikálok arzenálja áll majd rendelkezésre.

 

 Mindenki a szigeten (január 12.) 

Néhány csomag még hiányzik, de a száznál is több műanyag hordóba csomagolt több tonnányi felszerelés, több ezer liter gázolaj, ivóvíz, átkerült a konténerekből a Falkland-szigetek kikötőjében állomásozó hajóra.