Hordozható NVIS antenna? Simán!

2015. december 26. szombat
Mozaik | Szerk: HA8LHT

Többször felmerült, milyen antennát használnak katonáék NVIS-re. Mivel a gyorstelepítésű lakókocsira én is tervezek egyet, mondok róluk néhány szót, ami talán nem nagy titok. Néhány megoldás vagy márkanév akár esti ötletbörzébe is jó.

military-nvis-antenna

Korábban már esett szó egy amerikai NVIS antennáról, a ma is fejlesztett AS-2259-ről. Most egy kicsit a számos amatőr ötletként is szolgáló mobilantennákról ejtenék néhány mondatot.

Fontos megjegyezni, hogy NVIS esetében leginkább az illeszthetőség és a sugárzási karakterisztika az, ami rádiózás szempontjából fontos, míg a nyereség kicsit háttérbe szorul.

Napjainkban a 60 méteres sáv engedélyezésének küszöbén állunk, és mint annak estében is – ha már a lefektetett terjedési ismeretekben nem hiszünk – az NVIS antennáknál sem kell felesleges köröket futni. Elég kicsit oldalra tekinteni, hisz van, aki a létező minden körülmény között kipróbálta, dokumentálta a lehetőségeket. Ez pedig a katonaság. Nézzük hát meg, mire jutottak, mit használnak.

Az amerikai katonai járműveken alapvetően négy fajta antenna látható. A lekötött tilt-whip, a keretszerű és az összekötött tetejű half-loopok, és a nagy kedvenc, a full-loop.

Az AS-1729 talprésze alulrólA tilt-whip nem más, mint egy jellemzően 3,7-5 méteres sima tekercsen rugózó antenna, melynek vége a vízszintes síkhoz konvergálva van lefeszítve. Ezt a fajta antennát jó esetben a gépkocsi kasznija fölül kihajlítva használják, a talprészen – vagy oroszéknál a rugón – van is erre a lekötésre kialakítva egy kis kampó. Utazás közben vagy az elejéhez húzzák le, vagy mint a magyarok, le is szedik.

Az AS-1729 belsejeA talpponti impedanciája 3k körül van. Nagyon sok mindennel illesztették. Z-match, s-match, a későbbi típusokban pedig (mint például a két képen lévő AS-1729) már távvezérelhető tunert is építettek a talpába, ami a NATO szabványnak megfelelő 5,4″ méretű. Egyszerű, olcsó megoldás, ma is a legelterjedtebb.

Half-loop sematikus és egy szerelt változatA half-loop már szerteágazóbb. Az alapvetően kis zajú hurkok leglátványosabb és legelterjedtebb megoldása az az antenna, mely amatőr berkekben elterjedt típusai egy tetőcsomagtartóra emlékeztetnek. Katonai alkalmazásban némelyik érdekessége, hogy a jármű karosszériája is része a gamma illesztésnek.

Sok teherautón keretként szerelt antenna közepén található egy lekötés, esetenként több is. Ezek a mágneshurok antennától eltérően kísérletek nyomai, ugyanis próbálták kapacitásokat ki- és beiktatni a hurokba valamint lerövidíteni azt, de végül egy sem terjedt el igazán.halfloop2kocsin

Nagy katonai gyártó a Cobham (a Stelath, SMC, SGC és a Hi-Q is forgalmaz hasonló prémium kategóriás rövidhullámú dolgokat), a tipikus mágneshuroktól kezdve a dipólon át a tojás alakú tokban lévő követős parabolákig sok mindent gyárt.

Rövidhullámú antennái közül – maradva a half-loopnál – elterjedt az az antenna, ami úgy néz ki, mintha két mobilantenna össze lenne a tetején kötve.

Harris half-loop NVIS antennájaValójában az is egy fél hurok, annyi különbséggel, hogy amíg az egyik talpban egy komplett tuner van, a másik egy kapcsolható kapacitáskomplexumot rejt. A belső egysége csak a vezérlés.

harrisfullloopA legmenőbb a Harris újnak mondható antennája, az  RF-3134-AT003/5 nevű full-loop. Valójában ennek is két fajtája van, de ebbe most nem mennék bele. Az illesztője beltéri egység, a középső része pedig tartalmaz néhány kapcsolható kapacitást, közel 1600 pF-ig.

Ennek a legkisebb a helyigéharrisloopnye, amellett, hogy nem kell hajtogatni vagy több ponton a vázra szerelni. Sokszor csak egy rúdra erősítik.

A 2-30 mega között futó, legfeljebb 150 wattal táplálható antenna csak 8 kilogramm a maga másfél méterével, érzékenysége nagyobb, mint -24 dBi 2 MHz-en, -15 dBi 3,5 MHz-en, -8 dBi 10 és -3 dBi a sáv végén, 30 MHz-en. Figyelemre méltó, hogy néhány milliszekundum alatt hangol le.