Így repül az amatőr, avagy akku a fedélzeten
Egyre többször vetődik fel a kérdés, miként lehet repülőn rádiót külföldre vinni. Minden további nélkül, bár néhány aprósággal jobb, ha tisztában vagyunk. Összevetem a tapasztalatot a szabályokkal, hátha segítségetekre lesz az utazáskor.
Alapvetően nem az elektronikával van baj, annak biztonsági kockázatát már a robbanóanyagot kereső röntgenekkel kizárják. Az akkumulátorok azok, amikkel gond lehet. Ennek oka maga a robbanóanyagok álcázhatósága – bár egyre kevesebb a reptér, ami nem tudja megkülönböztetni akár a LiPo akksit is a plasztiktól – illetve az akkuk sérülékenysége és önmagában való tűzveszélyessége.
Megjegyezném, hogy volt időszak, amikor nem szabadott egy csomó járatra felvinni laptopot, tabletet és semmit, amiben nagyobb akksi van. Ez azért volt, mert a közel-keleten terroristák elfoglaltak egy leszerelőfélben lévő katonai támaszpontot, ahol volt egy nemrég még újnak számító második generációs röntgen, és elkezdtek kísérletezni, hogy miként álcázható áramforrásnak a robbanóanyag. Sikerre is vitték, ám az emiatt kifejlesztett harmadik generációs szelektor már ezt is megkülönbözteti. Egyébként az elmúlt háromnegyed évről beszélünk!
A biztonsági személyzet nem ragaszkodik kockásan az előírásokhoz. Mint ahogy a kézipoggyászt is szabad erőltetni és passzírozni a méreteket ellenőrző keretbe, az életszerű dolgokat bátran megléphetjük. Ha van egy FT817-ünk és bele egy akkumulátorunk, nem a wattórát fogják számolgatni, hanem megnézik, hogy belevaló-e, normális és gyanún felül álló-e, hogy ott van. Ha nincs heftelve, nem úgy van beleerőltetve hanem igenis életszerű, nincs forrasztgatva és felszabdalva, ragasztószalagozva, semmi akadálya, hogy velünk utazzon. De ha még itt is gyanús, megsimogatják egy hátvakaróhoz hasonlító nyeles eszközzel, bedugják a gépbe, ami jelzi: soha az életben nem volt robbanóanyag közelében.
Vannak azért szabályok
Repülőre kézipoggyászt és nagyméretű, úgymond feladott poggyászt vihetünk. Ha van pénzünk külhonban is költeni rá és nem akarunk ruhákkal és nagyobb tárgyakkal feladott poggyászt várni idegen reptereken, nem viszünk feladós csomagot. Akár fél-egy órát is megspórolhatunk azzal, ha a repülőről leszállva rögtön megyünk az utunkra.
A csomagolási elképzeléseinken az akkumulátor sem változtat. Általános szabály, hogy a 160Wh-nál kisebbet kézipoggyászban akár a készülékben is szállíthatjuk, emellett egy másikat is magunkkal vihetünk. A feladott poggyászban viszont csak a készülékbe helyezve szabad elcsomagolni. Az alkáli elemeket gyakorlatilag nem veszik figyelembe, azt nyugodtan beszórhatjuk a feladott csomag ruhái közé is.
A 160Wh-nál nagyobb teljesítmény leadásra képes akksikat a legtöbb reptéren külön tokban kell feladni.
A mágikus 160-as határ egy 5 voltos akkubank esetében 32.000 mAh, egy 8,4 voltos kamera vagy rádió akksinál 19.000 mAh. A 3,7 voltos telefon akku esetében ezzel nem kell foglalkozni, ugyanis több mint 43 ezer mAh-ra jön ki.
Ha 817-et viszünk, jobb ha tudjuk, a 11.1 voltos LiPo akksi 14.400 mAh-nál tud 160 Wh-t, 14,7 volt mellett pedig 10.800 mAh a határ. 7,4 volt mellett 21.600 mAh-ig pakolhatunk a rádióba anélkül, hogy megkövetelhetnék a külön csomagolást és szállítást. Ezt egyébként magunk is végigszámolhatjuk:
Q(mAh) = 1000 × E(Wh) / V(V)
Magyarul egy FT817-tel nem igazán tudjuk elérni az ingerküszöböt, de a csatlakozókat ne húzzuk a szállításhoz le: megkérhetik, hogy kapcsoljuk be egy bemutatás erejéig a készüléket és nem szerencsés ott nekiállni szerelni. Ha az amatőr engedélyünk is velünk van, még jópontot is szerezhetünk a nagyon is gyakorlatias munkát végző biztonsági tisztnél.
Egy 7,4 volt 6600 mAh LiPo készlettel telepakolt FT897 (négy darab fér bele) már kiverheti a biztosítékot, de az is csupán azért, mert akksiból elvileg csak kettőt szabad felhurcolnunk, de gyakorlatilag látják hogy oda való és úgyis felengedik. Megjegyzem, az egyes akksik kapacitása a kérdés, nem összegezve. Amúgy a gyári akksija 13,2 voltos NiCd, 4500 mAh-val, amiből simán felvihetjük mindkettőt a gépre.
Heftelni nem érdemes, az összeszigszalagozott különálló cellák röntgen alatt is elég rémisztőek. Ne bontsuk meg a gyári pakk csomagolását! A LiPo akksit egyébként tűzálló tokban szokták tölteni és tárolni is, a tőle való félelem sem alaptalan. Ennek nagyon egyszerű oka van: egy nagyobb nyomásra, a legkisebb sérülésre vagy csupán a túlzott melegedés (túl gyors töltés…) hatására hajlamos kigyulladni, és olyankor nagyon szemét műsort csinál.
Én békésen üldögéltem itthon, amikor hallottam, hogy a 3S 2200-as szisszen egyet, és már rohantam is az udvarra vele, íme a videó.
Az S-szám a 3,7 voltos sorba kapcsolt cellák számát jelöli. A LiPo akksi borzasztó nagy áramot tud leadni és nagyon gyorsan lehet tölteni, de ez az ára. A Galxy Note 7-esekben is egy elméretezett szárazpolimer volt, gyulladtak is ki szép számmal. Sokáig a repülőkön is bemondták, hogy azt nem szabad bekapcsolni.
Saját építésű
Hogy az elmúlt hónapok utazásairól hozzak példát, Japánban, Kínában, legutóbb pedig a fehéroroszországi Minszkben is egy tenyérnyi, filmekbe illően barkácstávirányító-szerű cw tcvr volt velem, sehol sem pakoltatták ki, a röntgen egész egyszerűen nem jelzett benne szerves anyagot, mert csak külső elemtartót (9V…) vittem hozzá. Ennek egyébként kizárólag súly és méretbeli megfontolása volt; általában egyetlen hátizsákkal utazok.
Itt is, és egyebek mellett Izraelben, Londonban, valamint Moszkvában is velem volt egy gyufásdoboznyi UHF adóvevő, amibe mobiltelefon akksi van. Ezt egyedül Tel-Avivban pakoltatták ki, miután a táskában felejtettem annak ellenére, hogy megkérték, még a telefontöltőt és a kábeleket is tegyem külön tálcába. Elnézést kértem, bekapcsoltatták, az felkiáltott, hogy paoer on, senöl ván, mindenki mosolygott egy jót és mentünk az utunkra. Engedélyt sem kérnek, hiszen a biztonsági személyzet nem a frekvenciagazdálkodási szabályok betartását ellenőrzi.
Ha van kérdésed vagy hasonló tapasztalatod ne tartsd magadban, lentebb írd meg!
Én bejártam jóformán az egész világot,
munkaügyből kifolyólag és soha nem
volt nálam akkumulátor (sem).
Rezignáltan néztük utastársainkkal,
ahogy a biztonságiak dobálják a kukába
valamelyik „mindent viszek” tipusú utas
szemeteit.
Sokan nem tudják, mit vihetnek magukkal és alapvető dolgokat hagynak ezért otthon, megint mások a legalapvetőbb tiltásokat sem fogják fel. A forgalmasabb reptereken komplett asztalok vannak az ellenőrzés előtti folyosón telepakolva jellemzően félliteres üdítőkkel, nagyméretű tusfürdőkkel. Elektronikai cuccot vagy elemet, akkut sem ott, sem a kapu melletti kukákban sem láttam soha.
Nálam rendszeresen van tablet, telefonok, kamera, fényképező, adóvevők, elemek, pótakkuk, soha semmi gond nem volt, miért is lett volna?
Emlékszem egy minszki ellenőrzésre, ahol a nem működő röntgen álló futószalagján kézzel kellett betolni a kézipoggyászt, a másik oldalon meg kirángatni, mert hát az ellenőrzés látszata is fontos :)
A „kuka” a biztonságiaké, nem nyilvános.
Többnyire a közép keleti utasok a tudatlanok („hálóinges”),
de cibáltak már le amerikait is Amszterdamban az
utcsó pillanatban a személyes holmiaiért.
Ezek szerint angliában sem jártál, ahol szintén
levetkőztetik az embert és ha vmi nem tetszik,
kikerül a menetrendből azonnal.
Röhögök azokon, akik az orrom előtt próbálják
átrendezni a táskájukat a súly mennyiség miatt
a fegyveres őr bólógató részvéte mellett.
Soha nem viszek semmit, csak a minimumot,
még fogkefe is kapható külföldön ha nem vinném.
Aki pedig kirándul, azoknak ajánlom a nyelv
ismeretét, mert azzal nagyobb emléket, értéket
hoz haza, mint bármilyen fölösleges eszközzel.
Nyilván ez köztudott ……….
Majd el felejtettem, ha már utazási magazin;
csapvizet sehol nem szabad inni, sőt, néha
fogmosásra sem ajánlott (!)
Pekingben meg pl. alaposan nézzen körül
az ember, hogy mit és hol étkezik,
különösen a 10 órás repút után.
És, ne lepődjön meg ha holmiját
vkik átvizsgálták (fotó) a távollétében,
akár turista, akár munkaút.
De a legjobbak a hazai-belföldi utak,
sokkal jobb mint külföldön, olcsó szállás
ellátás már sok helyen hozzáférhető,
a külföldi munkáim után felüdülés
egy mátrai, vagy egy zalai stb..stb
kirándulás, hétvége, nyaralás – telelés.
Majdnem azt hittem, hogy komolyan vehetlek.
Ez vice-versa föl sem merült.
Nálam lítium-polimer akkumulátor volt egyszer, nem vették el. Németországba repültünk. A folyosókon ki van téve egy tábla, hogy mit szabad és mit nem, bár az nem ilyen részletes. Kések vannak rajta, nagy palackok meg szendvicsek.
Nem nyilvános kuka XD Barátunk max elrepült valahova átszállással, vagy még azt sem. Nyugi, senkiben sem merült fel hogy komolyan vegyük. Először azt sem tudtam mihez akart hozzászólni XD.
Tamás legközelebb honnan rádiózol?
Jövő hét után 4x és jy, de valószínűleg csak egyetlen cw.
Az igaz, hogy nekem nem cb rádiózás a dolgom odakint.
Valamint nem csak olyan reptereken jártam,
ahol az van kiirva, „schengeniek jobbra”.
Találkoztam valódi rádióamatőrökkel is,
az viszont élmény volt.
De hát lehetne irni a földön, vizen utakról is,
mert hogy az is létezik ám, sőt, mikor hogyan és
hol vizsgálnak át egy vasúton, buszon vagy egy kompon,
ha egy másik (és melyik) országba érkezel, illetve hogyan nem.
Sajna, vannak területek, amikről az ember jobb ha hallgat,
hogy ott mi történik a határon, mig végre tovább mehet.
Igaz, az nekem mind meló-út, jobb itthon.
De a nyelv az igazán fontos, a nélkül értéktelen lesz minden út.
Itt senki sem cébézik és az akkumulátorokról volt szó, szóval ezt a kört le is zártad :) Tapasztalataid alapján kb akkora utazó lehetsz, mint aki egyszer fapadossal jött haza a külföldi szezonmunkájáról :)
Én nem tartom magam „utazónak”, a munkahelyem
és a munkám természetes része a világjárás
és bizony meglehetősen unom már.
Még egy diplomata sem veri nagy dobra az
utazásait, pedig nála biztos van akkumulátor …
Szóval ez a téma sántit.
Az igazi utazók, olyanok mint pl John Hillaby,
akivel még serdülő koromban volt szerencsém
személyesen találkozni (ma már nem él).
Felőlem azt zársz le amit akarsz, hidegen hagy.
Nem utazik ez sehova. Szerintem nem ugyanazokat a dolgokat tartjátok fontosnak… Jó utat Tomi, várjuk a beszámolót!
Azt kell gondoljam, nem vagytok normálisak.
Enyhébben; infantilis, gyerekes irások.
Senki ne képzelje, hogy itt fogom verni
a mellem, hogy merrefelé jártam-járok a világban.
Nem fogok mesélni senkinek az „ügyes” határátkelésekről
sem, már csak azért sem, mert ez csak a főnökeimre tartozik.
Csak nem gondoljátok, hogy nekem fontos, hogy
ezt bárki elhiggye itt ? Elég sokan vagyunk a földön,
akiknek ez a munkájuk, kötelességük és ezért (is) fizetnek.
Mindig fog jönni egy újabb beszóló aki találgat
és fogást keres, mert hitetlen és röghözkötött
(mint a „sorosüldözésiverseny”).
Szánalmas a nyelvtudás nélküli magyarok mozgása odakint,
ez fontosabb, mint egy akku átcsempészése a határon.
Valamint idehaza kiváló lehetőségek vannak egy
turizmussal összekötött „field-day” -hez.
Hát azt a fapadost kár lenne lebecsülni,
mert nem csak olcsó lehet, hanem néha
csak az visz oda, ahova kell.
Pl. Londonba hülyeség Heathrow -ba menni BA -zel,
ha vkit a munkája E-N Londonba, vagy messzebbre szólit,
igy a fapados (B737) elvisz Luton -ba (majd busz-metro), vagy
Gatwick -be, és igy tovább.
Persze távolkeletre marad pl. a Lufthansa (B747,AB),
de nekem még volt szerencsém a Malév NY -i járatához is,(B767),
ahol A.V. capt. meghivott minket egy munkahelyi látogatásra is.
És az idénymunkást sem kell lebecsülni a „szezonmunkájával”,
nélküle a project -ek nem jönnek létre.
Hát igen, semmi nem igaz a fentiekből.
Hát igy születnek a legendák, népmesék.
Kiváncsi voltam a hatásra, mint a felvilágosodás
korabeli misztikusok.
Itt ülünk Jóskával a kocsma előtt,
még soha nem hagytuk el a Mi Kis Falunkat.
A múltkorában is erre járt egy német polgártárs,
4 nyelven próbált hozzánk szóllani, de persze hiába,
bosszúsan legyintve továbbállott. Mi mondtuk is,
ugye hogy nem érdemes nyelveket tanulni,
ez 4 nyelven beszélt, mégsem ment vele semmire.
Node sebaj, az internet már bevezetve, lám megyen ez is.
Oszt minden jót, Zarándok (pilgrim)
Nem lesz az nagy beszámoló, max 1-1 qso-ra jut idő.