Ilyen lehet a sivatagban rádiózni – Field Day Challenge #2

2023. augusztus 24. csütörtök

Augusztus második felében még az idézőjelesen régi setuppal keltem útra, hogy kipróbáljam 3FUG Gabi által ajánlott új helyet. Ami mindenképp új volt, az az időjárás.

A Field Day Challenge egy éven keresztül fog tartani, a lényege, hogy mindig javítva valamit a teljes egészében offgrid kitelepülés képességén az előzőeknél alkalomról alkalomra több QSO-t logolhassak legfeljebb 12 óra alatt.

A mostani állomásom a Tolna megyei Mausz kápolna. Hétköznap érkeztem, így talán kisebb a mozgás. A dombtetőn fekvő, kavicsos tér körül csak néhány fa van, amolyan első pillantásra szimpatikus hely. A déli oldalán álltam meg, a meredély mellett. Ez meghatározta az antenna helyét is, amit így azt a mosdó felőli oldalra tudtam tenni. A radiálokat az autó és a lakókocsi, valamint a lejtő felé vezető rétre tudtam fektetni, derékszögbe rendezve egymással.

A környezet rendezett, tiszta, a parkoló karbantartott, fehér zúzottkővel, jó állapotú farönk padokkal és asztalokkal. Az ezek mellett felállított kukák már rég túlcsordultak, talán hetente üríthetik őket.

A hőség ellen védekezni nem könnyű. Minden kinyitva és az ablakok fölé fűzhető árnyékolót felszerelve sem igazán akart árnyékos helyként hűvösebbnek tűnni a lakókocsi a környezetnél, ráadásul a szivacs ülőgarnitúra sem tette kényelmessé a helyzetet. A nyitott ablakoknál egyébként megvan az a veszély, hogy a közelben elhúzó autók felverik a port, ami bent köt ki, de a szélirány ezúttal kedvező volt.

A keleti és déli kilátás pazar volt, nyugatra egy közeli domb takart. Ennek tudom be, hogy az USA állomásokból határozottan nem volt akkora dömping, mint az előző alkalommal, egyedül délután csíptem el néhány kanadai állomást, -5, -6dB riportot kapva az 5-6 wattomra.

A kipakolás már gyorsabban ment, mire 8LHB Bandi megérkezett, az első 40 QSO-n is túl voltam 10/12/17 méteren olyan DXCC-vel, mint Japán vagy Brazília. Nyilván ez azért nem meglepő. A hőség viszont óriási volt, 36-38 fok bent, amit késő délutánra csak két, közelben elvonuló zivatar szele tett elviselhetőbbé. A töltést az őket kísérő felhők kicsit visszafogták, de a 60 Ah-s akku így is csak félig merült le.

Az első nap 106 QSO került a logba, kicsit olyan érzéssel, hogy a felső sávok el lettek hanyagolva, 20 méter igazi idejét pedig átbeszélgettem. Mivel másnap délelőtt semmi dolgom nem volt, azzal a megnyugtató gondolattal aludtam el, hogy reggel pótlom a log hiányzó bejegyzéseit.

A 20 fokos éjszaka már nyugodt volt, éjfélig jött néhány autó és motor, jellemzően fiatalokkal, megnézték a kilátást, vagy csak ott találkoztak, csendben, kulturáltan beszélgettek kicsit és továbbálltak.

Persze megint egy fűnyíró és szemétszedő ember ébresztett, aki a terepet elnézve talán hetente jöhet. 6 órakor érkezett a munkás, aki nekiállt a parkoló körüli zöldet nyírni, ezért a radiálokat jobbnak láttam feltekerni a lakókocsi és az autó köré. A korai kelés nem kedvez a felső sávoknak, de a 20-20 qso-hoz szükséges maradékot néhány óra alatt teljesítettnek éreztem, így erre a napra 9 körül véget is ért a kitelepülés.

A kis kaland hozama 53 DXCC lett 136 QSO-ba sürítve, a Field Day Challenge összes körzetét 19 új entitással 60-ra emelve. A teljes üzemidő 11 óra 20 perc volt. Ezt egyébként ezen az oldalon összegeztem. Ez határozottan jobb eredményt jelent, mint az első alkalommal, de ebben semmilyen innováció nem játszik közre.

 

 TÁPELLÁTÁS 

 ELŐZŐEKBEN  Legutóbb érdemi nappali töltés nélkül kiderült, hogy a 60 amperórás akksi elég egy napi rádiózáshoz és az éjszakázáshoz – ezalatt a világítást, szivattyúkat és a töltést értem.

 TAPASZTALAT  A sok napsütés és a folyamatos nappali terhelés miatt a mostani helyzet új volt.

 VÁLTOZTATÁS  A tél előtt beszerzek egy 100-as erőforrást, de itt sürgető feladat nem volt.

 

 RÁDIÓ 

 ELŐZŐEKBEN  Figyelembe véve az alap, vételkor mért fél amper alatti áramfelvételt az FT-817 tűnt a legkedvezőbb választásnak.

 TAPASZTALAT  A kis Yaesu alapvetően beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Mint kiderült, a szoftveres beállításokkal 10 wattra van átállítva, de ezen nem nagyon szeretném nyaggatni, maradok az 5 wattos fokozatnál. Kicsit zavaró, hogy digi módban nem látok ALC-t.

 VÁLTOZTATÁS  Egyelőre nem tervezek nagyságrendekkel nagyobb teljesítmény vagy más típus után nézni.

 

 ANTENNA 

 ELŐZŐEKBEN  Világossá vált, hogy a felső sávok miatt kell a három radiál, így állandó társak lettek. 40 méter alatt egy huzalantennán kezdtem el dolgozni, de az még nem készült el.

 TAPASZTALAT  A parkoló távolban ácsorgó fáit nézegetve ismét meg kellett állapítanom, hogy kell egy huzalantenna. Nincs bajom a vertikállal, de az alsó sávok miatt jó lenne kihasználni a folyton kínálkozó lehetőséget és megjelenni 80 méteren, még ha ez igényel némi körültekintést is a QTH kiválasztása során.

 VÁLTOZTATÁS  Egy kompakt, időjárásálló, gyorsan telepíthető antennára van szükség, melyet az autó és egy, illetve két fa közé is ki lehet feszíteni. A választás egy végéntáplált antennára esett, ezt már felvázoltam.

 

 TUNER 

 ELŐZŐEKBEN  Az ATU-100M mellett tettem le a voksom, melyben nem csalódtam.

 TAPASZTALAT  A kis hangoló szépen teszi a dolgát, 40 és 10 méter között gond nélkül leilleszti a 7 méteres antennát.

 VÁLTOZTATÁS  Nem tervezek váltani a huzalantenna használatával sem, bár a későbbiekben kipróbálnék egy kicsit rendhagyó illesztést.

 

 SZÁMÍTÓGÉP 

 ELŐZŐEKBEN  Egy minimális hardverre kopasztott i5 laptop tette a dolgát, de néhány hiányosság kiderült: ilyen volt az időszinkron és néhány alapvető szoftver hiánya.

 TAPASZTALAT  Az időszinkronhoz szükséges GPS-egér még nem érkezett meg, így marad a wifi stickes megoldás, ami nem épp támogatja az offgrid képességet. Ugyanígy ellentmond a hálózaton kívüli móddal a QRA kiderítése, amit egy alkalmazásból tudtam meg. Telepítettem az Adif Mastert, és két programot a GPS-hez, melyekből a QRA is kiderül.

 VÁLTOZTATÁS  Csinálok egy sima LCD-s állomásórát, ami amellett, hogy USB-n keresztül frissíti az időt, a lokátort is megadja.

 

 INFRASTRUKTÚRA 

 ELKÉPZELÉS  A levegőt megmozgatni mindenképp kell egy ventilátor, az apró, USB-s kütyü talán elég lesz. Végső esetben a tetőszellőzőt is be tudom kapcsolni. A lakókocsihoz kapcsolódik, hogy végre levágtam a támasztó lábak egyik kurbliját, és megcsiszolva az akkus fúróba tettem. Miután a fél világon át milliószor le- és feltekertem, most motorizálva egyetlen perc az egész művelet. Ez talán kicsinyes örömnek tűnik, de ha kiderül, hogy néhány méterrel arrébb kellene állni, így már nem vetem élből el az ötletet csupán a letalpalt lakó miatt.

 TAPASZTALAT  A nyár vége felé közeledve azért sikerült megtapasztalni azt, hogy milyen egy igazán forró nap a lakókocsiban, cserébe kipróbálhattam a napellenzőket: az ablak fölötti sínbe húzott árnyékoló jó szolgálatot tett.  A kis ventilátor elegendőnek bizonyult, a rádió hátuljára irányítva is kellemes klímát csinált a kitárt ablakok mellett. A nagy tetőventilátornak így nincs értelme. Akár két ampert is felvehet, ám a légmozgást gyakorlatilag nem érezni, kiváló páraelszívó, de hűteni nyitott ablakok mellett nem sokat fog. Egyébként is csak a kinti levegőt húzza be. A fúrós talpalás bejött, bár áttelepülni nem kellett, a megállás és elindulás sokat egyszerűsödött. Igaz, egyébként le sem engedtem volna, mivel most nem volt viharos szél, ami lökdössön.

 VÁLTOZTATÁS  Alig pár hónap, és a mínuszokkal kell megküzdeni, de szeptember-október hónapokban elég megkezdeni a felkészülést a szélsőséges időjárási viszonyokra.