Szélvihar, kamionok, és a nyár leghidegebb éjszakája – így telt a Field Day Challenge #1
Az öt alap rövidhullámú és bármely WARC sávon 20-20 QSO kitelepült üzemben – ez a Field Day Challenge célkitűzése, mely első alkalommal egész jó eredménnyel és jónéhány tapasztalattal zárult.
Sokat keresgéltem helyszínt: félreeső, csöndes, kezelt, kiépített, sík, esetleg egy fával a közelben, de rá kellett jönnöm, hogy ilyet legfeljebb véletlenül találhatok, főleg a mezőgazdasági munkálatok szezonjának kezdetén. A vége az lett, hogy az M6 autópálya Szekszárd utáni, jobb oldali pihenőjében álltam le a leghátsó ráfordítósáv legtávolabbi padkája mellé, lehető legtávolabb a benzinkúttól és a kamionos felfestésektől.
Egyébként a dunaújvárosi pihenő is egész használható: ott a kamionoknak külön parkolójuk van, nagyjából 50 méterre a személygépkocsik füves szigettel elszeparált halszálkás placcától, ahova lakókocsival nyilván csak keresztbe lehet beállni.
Hétfő lévén a parkoló estére megtelt kamionnal, a legközelebbi tőlem talán 30 méterre. Az antennatalpat a padka felé tettem le, de abban, hogy rejtve marad aligha reménykedhettem. A 150 méterre lévő benzinkútról nem látszott, így senki sem kérdezősködött, legfeljebb a felhajtó irányába mellettem elgurulva csodálkozott rá az, aki egyáltalán észrevette. A radiálokat a padka tövében és a közeli füves rész felé húzta ki a közben kiérkező ‘3FUG Gabi. A vezetékek egyáltalán nem voltak útban a kedd délelőtt érkező és a kitelepülésnek így közvetett úton véget vető gazoló munkásokig.
Az eredeti terv az volt, hogy 10 méterről indulva húsz-húsz QSO után sávváltás, hogy estére – valamint a legforgalmasabb 18-20 óra közötti időszakra – már csak az eleve problémásnak ígérkező 40 és 80 méteren kelljen teljesíteni. Ezekre akkor is muszáj átkapcsolni, ha a felsőbb sávokon nincs még elég QSO. A WARC sávot (17 vagy 30m) a nappali terjedésben tudom le, így az éjszakai sávokon már nyugodtan lehet meríteni az akkut is.
Először is tisztázzuk, hogy a rádiózással töltött időt kissé megnövelte a videózással és vendégséggel töltött idő (HI).
A felhők miatt a töltéssel való játszadozást el kellett engednem, de sok tapasztalatot hozott, így nem bántam meg. A felsőbb sávokon 10-10 QSO után hétfőn 19 óra előtt értem 30 és 40 méterre, melyek egész jól mentek is, 20-20 sor pillanatok alatt megtöltötte a logot. Az első QSO 15 óra után került a naplóba, ez első nap utolsó, 88. összeköttetése pedig kicsivel 22 óra előtt zárult.
Kamionokkal aludni egyébként nem rossz: este korán érkeznek így éjjel nincs mászkálás, csendesek, legfeljebb reggel indulnak korán. Így volt ez kedden is, 6 után ébresztett egy induló sokkerekű. Nyolc órára kiürült a parkoló, viszont csak azt a tartálykocsit láttam, ami egy-kétszáz méterrel előttem felborult és átszakítva a szalagkorlátot a szemközti pálya árkában állt meg.
A terv az volt, hogy másnap délelőtt 20 méter éledésével a Nappal együtt elindulok a felsőbb sávok irányába, de aztán jött a korai kelés és a gazolók, akik miatt jobbnak láttam beszedni a radiálokat. Azok pedig kellettek volna 12 és 10 méteren, adáskor nélküle ugyanis lekapcsoltak az USB perifériák…
Végül összesen 8 sávon 115 QSO lett teljesítve 41 DXCC elérésével, összesen 8 óra 49 perc alatt (átlag 4,6 QSO/óra).
A kitelepülés képessége egyértelműen felírható, viszont fejlesztendő készségként néhány szegmensben mindenképp kell célokat kitűzni.
Tápellátás
AZ ELKÉPZELÉS Úgy számoltam, hogy a lakókocsi 60 amperórás, meglehetősen öreg munkaakksija az azt töltő 60 wattos napelemrendszerrel a nappali órákban nem igazán merül, sötétedés után tervezett 3-4 órán át pedig bátran meríthető 3 amperrel.
TAPASZTALAT A papírformát felborította a felhős idő, 1 amper fölé is csak nagyon rövid időre ment a töltés, többségében fél amper alatt maradt a műszer. Ettől függetlenül az akku szinte meg sem érezte az üzemet, 50-60 százalék közé merült. Áramfelvételem csúcsokban 3,2-3,5 amper, vételkor 1,2 körül mozgott, hajszálpontosan az előzetesen kalkuláltak szerint.
VÁLTOZTATÁS A 60 Ah-s munkaakkumulátor helyére később egy gondozásmentes 100 Ah munkaakku kerül, ami QRP munkával száműzi a kötöttségeket. Nem sürgető.
RÁDIÓ
AZ ELKÉPZELÉS Egy Yaesu FT-817 áramfelvétele és az 5 wattos teljesítménye ideális választásnak tűnt, mivel a nagyobb rádiók csökkentett teljesítménnyel is több áramot vesznek fel. Ennél a Xieguk is többet fogyasztanak, az elfogadható alternatívának mutatkozó KX3 pedig irreálisan drágább.
TAPASZTALAT Az FT-817 bizony elég aprócska asztali üzemhez, nehéz hozzáférni, így minden egyes gomb és forgató kezelésének külön metódusa van, mely hamar rutinná válik. Annak érdekében, hogy a memóriák léptetéséhez használt rotary állításakor ne takarjam el a kijelzőt, a készüléket bal kézhez kellett tenni. Soha nem gondoltam volna, hogy a VFO gombját lezáró lock kapcsolónak valaha örülni fogok.
VÁLTOZTATÁS Nem tervezek változtatni a rádión: hasonló kategóriában nincs értelme, nagyobb teljesítmény már csak a véges akkukapacitás miatt sem lenne jó döntés. A készülék szervizmenüje el lett tekergetve, így ALC-t egyáltalán nem láttam, cserébe 10 watt jött ki szerencsétlenből, ezt a jelszint szabályozásával kellett 5-6 watt között tartani. Helyrehozandó.
ANTENNA
AZ ELKÉPZELÉS A 10 méteres teleszkópos alumínium árbócot a tövében elhelyezett 1:4 ununnal együtt az autós, ráállós talp tartja meg, amitől óriási tömszelencékkel van elszigetelve. A biztonság kedvéért viszek három darab, szemes saruval szerelt 10 méteres radiált is.
TAPASZTALAT A tartóra szerelt antenna nagy és nehéz, a szállítása körülményes. Az antennát az utolsó két tag elhagyásával tudtam a legtöbb sávon a legjobb eredménnyel lehangolni, így a teljes hossz valamivel több mint 7 méter lett. 80 méter sehogy sem akart működni, sajnos a radiálok kifektetése sem segített annyit, hogy hangolható tartományba kerüljön a talppontja. 24 és 28 megán szükség volt a radiálokra, mert (fojtó nélkül) gondot okozott a köpenyen visszaérkező áram. Az antennával nagyon meg vagyok elégedve, illesztéskor a hosszának megfelelő legtöbb sávon alig kapcsol be egy-egy kondi. Hősiesen kiállta a viharos erejű szél lakókocsit is megmozgató lökéseit is.
VÁLTOZTATÁS A 80 méteres üzemet nem akarom elengedni, de az érdekében elő kell készíteni egy hosszabbító huzalt. A megoldás mindenképp több kötöttséget jelent a QTH kiválasztásánál, mint az egyszerű, ráállós vertikál. Horgászbot irányába egyelőre nem mennék el, maga az antenna alapvetően bevált.
TUNER
AZ ELKÉPZELÉS Az ATU-100M konstrukciójából adódóan megfelelően kis áramfelvétellel bír, hangolási tartományával csak az alsóbb sávokon lehet probléma.
TAPASZTALAT A manuális tuner leváltása jó döntésnek bizonyult, az illesztő műszerei elengedhetetlen tartozékok. A hangoló belső akkumulátora a félnapos üzem alatt a feléről sem merült nullára, de azért éjszaka feltöltöttem. A hangolási küszöböt 1,6-ra állítottam, mert néhány sávváltással magasabb SWR-re állt be ott, ahol korábban már bizonyított. Kicsit zavaró, hogy a menübe be- és kilépni csak kikapcsolás után lehet, de örömteli, hogy a relék állapota nem változik, így ez akár adás közben is elvégezhető. Még egy, töltés közben nem működik a zümmer.
VÁLTOZTATÁS A hangolón sem szeretnék változtatni, bevált társa az antennának.
SZÁMÍTÓGÉP
AZ ELKÉPZELÉS Egy 19 voltos DC/DC konverter szolgáltatja a tápot az akkumulátor nélküli HP (i5, 8GB) laptopnak, ami átlagosan 2 amper (max 3-3,5A) körül húzza a rendszert. A Yaesu elválaszthatatlan tartozéka az SCU-17 interfész, ami CAT vonala nincs kihasználva.
TAPASZTALAT Az 1920×1080 képpont meglehetősen kevés akkor is, ha csak a WSJT fut. Az ablakok gondos elrendezésével el lehet férni rajta, de hozzá kell szokni. A fényerő mérséklésével 200mA-t csökken az áramfelvétel, ami már éppen eléri azt a határt, hogy a környezethez mért minimumot állítsam be. Probléma volt az időszinkron. Mivel nincs hálóztai kártya a gépben (korábbi felhasználás – fogadd el, ez van és kész), így nem lehetett az órát szinkronizálni. A kezdetkor több mint két milliszekundum eltérés sok volt, de teljesen véletlenül volt nálam egy USB-s stick így megoldottam. Ami meglepett, hogy másnap ismét másfél ms volt a delta.
VÁLTOZTATÁS Nem kötöttem be, de egy elfelejtett szoftveres sávváltás miatt egyértelmű, hogy kell a CAT funkció is. Távoli cél egy intel alapokon nyugvó Surface, valamint egy érintőképernyős hordozható monitor beszerzése. A jövőben a szinkront és a lokátor meghatározását GPS-re és a GPS2Time vagy a BktTimeSync-re kell bízni.
INFRASTRUKTÚRA
AZ ELKÉPZELÉS A lakókocsi asztala kap egy plusz polcot, ezzel megnövelve a pakolható felületet. A tetőventillátor a túl nagy (>0,6A) áramfelvétele miatt nem használható, egy USB-s ventilátor mozgatja a levegőt a rádió körül. Szintén 5 voltos ledes lámpa adja a fényt sötétedés után, mivel a beépített világítás szekciónként 1,5 ampert vesz fel. Az Anderson csatlakozóval szerelt tápkábelek (2 darab 2×1,5mm hangszóróvezeték) a körfűtés folyosóján vannak az asztal körüli kanapéhoz vezetve, ahol használaton kívül el is rejthetőek.
TAPASZTALAT A lakókocsi már számtalan alkalommal bizonyított, de a hosszú asztali munka új volt. Szép lassan kialakult, hogy minek hol lesz a helye, hova érdemes telefontartót tenni, honnan érdemes megvilágítani az asztalt, melyek a leggyakrabban használt szegletek vagy hol lökök fel folyton valamit. Még egy: a koax vezetésénél belülről kell kifele haladni.
VÁLTOZTATÁS Jó lenne látni a kinti hőmérséklet változását, hogy tudjam, szükség lesz-e fűtésre; beszerzek egy külső/belső hőmérőt. A hidegebb hónapokban – amikor nincs szükség a ventilátorra – érdemes elgondolkodni az USB vezetékezése helyett egy 12 voltos alacsony áramfelvételű spotlámpáról vagy a polc aljára épített ledszalagról. Az USB vezetékezést kényelmetlen kerülgetni, így kell egy töltőpont az asztal másik felére is. A polcon a tapasztalatok után olyan állandó kialakításokat lehet megcsinálni (telefon- és pohártartó, kábelrögzítők), ami nagymértékben egyszerűsíti a munkát és állandósítja az ideiglenes megoldásokat. A lábrész elég hideg, kell egy vastag szőnyeg az asztal alá.